Kennis gezondheid bij kinderen en ouderen Previous item Kennis is macht, ook voor... Next item Leefstijl Leren

Kennis gezondheid bij kinderen en ouderen

Basisscholen dragen kennis over gezondheid over op kinderen en ouderen

Pabo’s worden uitgerust met kennis over gezondheid om scholen hierin te bekwamen

Waarom is het goed dat zes Pabo’s leerkrachten opleiden, die basisscholen ondersteunen in kennisovedracht over gezonde leefstijl en gezond eten? Ook het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) ondersteunt dit initiatief.

Al sinds de Oudheid zijn er Spijzenwetten die de gezondheid moesten beschermen tegen het innemen van bijvoorbeeld onrein vlees, omdat de hygiëne waaronder de bereiding, de voedselketen überhaupt, op een lage trede stond in wat de wetenschap hierover wist. Het was The Best Practice van toen. Men moest zich tegen ziekte en de dood beschermen. Tegenwoordig is gezondheidsbescherming weer aan de orde, maar in een nieuw daglicht. De wetenschap is verder, maar de kennisoverdracht die met de paplepel wordt ingegoten is blijven liggen sinds de industriële revolutie.

Iconen die spruitjes en komkommer aanprijzen als sexy en begerenswaardig zijn er niet. Geen George Cloony bij de tomatenoogst en -verkoop en al evenmin bij de spruitjes en de eieren. Dit heeft tot gevolg dat er eenzijdig een appèl op koopgedrag wordt gedaan voor verbruiksgoederen en genotsproducten.
Voor het beklijven van kennis over leefstijl en gezonde voeding en de gewenste resultaten is het bij communicatie bekend dat de boodschap herhaald moet worden. Dus zowel de ouders, die in het project betrokken worden, als de leraren, en wellicht ook de leerlingen hoop ik, zullen blijven herhalen wat de bedoeling is, wat je ervoor doet en moet laten en waarom. Dat leerlingen worden betrokken is net zo belangrijk. Eigen inbreng bevordert het commitment, daardoor de effectiviteit, maar zeker ook de lol die iedereen kan beleven aan de Out-of-Box-Thinking van kinderen.

Het gaat namelijk niet alleen om een dieet-advies, maar ook om sporten en bewegen, buiten spelen, een spel in de buitenlucht of buiten les krijgen. Een klasgerichte concretisering van globale ideeën is dan heel goed mogelijk. De Leerpiramide van Bale is niet wetenschappelijk bewezen, maar wat bekend is, is dat actief leren, of voordoen en nadoen beklijft. Dat doen dieren al, volwassenen in practica en rollenspelen en jongeren ook, waarbij het begint bij de zwemles.

Een gezond mens heeft duizend wensen, een zieke maar één.

Funda Müjde

Jong geleerd is oud gedaan. In het tijdperk van Healthy Aging, begin je bij het begin. Mens en maatschappij is gebaat bij deze brede aanpak.