Kennis is macht, ook voor afvallen Previous item Schijf van Vijf bij Tips... Next item Kennis gezondheid bij...

Kennis is macht, ook voor afvallen

Afvallen kent vele hobbels; kennis van brein en marketing helpt je

Kennis is macht, ook als afvallen van een paar kilo je wens is

Ik merkte tijdens mijn zoektocht over onderwerpen die met afvallen te maken hebben dat je tips krijgt die afgeleid zijn van kennis over jezelf, over je brein en impulsen. Bijvoorbeeld dat je graag naar volle borden kijkt, of volle schappen. Als een verpakking groot is, of een mand bij de bakker vol ligt met broodjes, ben je sneller geneigd iets mee te nemen, dan wanneer het bijna het laatste broodje is.

Marketeers spelen in op die brein-kennis. Het is een hele wetenschap geworden, die gebruik maakt van MRI-Scanners om na te gaan op welke beelden we impulsreacties vertonen. Want een impuls is sterker dan de ratio van het deel van je brein wat je gebruikt bij nadenken. Impulsen gaat om instincten en gevoelens. Bijvoorbeeld afbak-geur. Dat doet je watertanden en dan is het je impuls om eraan te gemoet te komen. De appeltaart en het nostalgiegevoel dat men moet krijgen is ook een bekende bij het verkopen van je huis en eventuele kopers beïnvloeden. Zelf hotels schijnen vanille in de lobby als geur te hebben omdat het een huiselijk gevoel teweeg brengt. En als klanten dat krijgen, willen ze er vaker heen en komen ze terug; het doel van een hotel of een bedrijf is toch o.m. geld verdienen aan vaste trouwe klanten.

Mijn brein werkt kennelijk nog op standje oudheid, waarbij alles schaars was. En het houd me dus constant voor de gek. Ik heb het uitgeprobeerd om bijvoorbeeld van een klein bord te eten. Het helpt. Je eet rustiger, en voelt je eerder verzadigd. Het verzadigingsgevoel gaat samen met een neurotransmitter dat zich afscheidt en een berichtje stuurt naar je hersenen met de boodschap dat je je voldaan voelt. Één van die neurotransmitters is leptide. De juiste spiegel vertelt je hersenen dat je voldoende vet hebt opgeslagen. Balans in je hormonen en neurotransmitters is van belang. Een jo-jo-leefstijl is contraproductief voor die balans; je schiet jezelf in de voet.
Vorige week las ik in de krant over een test-periode voor een “Trilvork”. Die gaat, als je te weinig pauze neemt tussen de happen, trillen. Die pauze is vooraf ingesteld op de bewuste vork. De bedoeling is net als bij het kleinere bord, dat je rustiger eet, en je je sneller verzadigd voelt.
Ook las ik eens de tip om sommige groente en zeker fruit niet in de koelkast te bewaren. Dus net als bijvoorbeeld cherry tomaatjes in het zicht. Zien eten doet eten. Net zoals het moeilijk is om van de koekjes af te blijven als je ze ziet, geldt dat ook voor fruit en groente. Je gaat ervan snacken.
Je kunt dus de kennis van marketeers ook vóór je laten werken bij het afslanken of halen van je afval-doelen.

ETEN is een belangrijk onderdeel van een gezond en evenwichtig dieet.
Een goede relatie met eten houden is erg belangrijk als je begint met afvallen, of een afvaldoel. Het is een onderdeel in je leven dat plezier, saamhorigheid en universele binding kan en moet opleveren. Strak op een honger-dieet en weinig of saai eten ondermijnt mijn relatie met eten. Ik kan me niet voorstellen dat ik op dit punt anders in het leven sta dan anderen. Je gaat opzien tegen eten, of het krijgt een negatieve emotionele lading. En dat laatste is fnuikend bij het volhouden van een leefstijl die gericht is op gezond en goed eten.