Schijf van Vijf bij Tips voor eten en afvallen Previous item Leefstijl en je... Next item Kennis is macht, ook voor...

Schijf van Vijf bij Tips voor eten en afvallen

Gaan de Schijf van Vijf en Tips voor afvallen wel samen?

Of moet je het niet zo zien?

Er is weer een Hausse in aandacht voor de Schijf van Vijf (als je er op let, zoals ik). Met de start van een nieuwe lente hebben we ook een nieuwe schijf van vijf. Het idee is hetzelfde als voorheen en een paar dingen zijn veranderd. De Gezondheidsraad had in 2015 al een nieuwe richtlijn voor goede voeding en die is enigszins verwerkt in de Schijf van Vijf.
Maar als ik me met de tekst bezighoud, dan vind ik het vaker serieus dan aantrekkelijk. Terwijl ik graag met plezier en het idee van genieten met eten omga. Lekker, leuk en samen. Het lijkt wel of artsen en diëtisten met een andere taal spreken dan marketeers. Ze zijn serieus bezig met gezondheid en ziekteklachten, zodanig dat ik een unheimisch gevoel krijg bij eten. Je wordt nadrukkelijk gerustgesteld, of gewezen op de richting. Elders op mij site schrijf ik al over NLP, neurolinguïstiek, dit is wat mij betreft aan de orde. Als je bijvoorbeeld je een kindje bij zwemles nadrukkelijk zegt niet bang te zijn, en nadrukkelijk zegt dat het OK is in het water, dan zul je merken dat ze/hij juist onraad gaat ruiken en zich zorgen maken.
Deze taal van deskundigen is zo strijdig met het gegeven dat we als mens al een paar miljard jaar bestaan op de aardbol. En dat doen we met eten en het genieten ervan.

Daarom wijd ik dit blog aan de Schijf van Vijf. En dan in de hoop dat jullie, de lezers de site van het Voedingscentrum opzoeken, want ze hebben leuke meer lezersvriendelijke pagina’s, App’s en informatie tegenwoordig die een inspiratie kunnen vormen bij het doen van boodschappen en eten bereiden (en eten).

De Gezondheidsraad heeft met wetenschappelijke onderbouwing, waar ze echt zeker van zijn, een paar richtlijnen opgesteld:

    • Meer plantaardige en minder dierlijke vetten, maar wel weer visvetten; 1 keer vis eten per week
    • Minder drank met suiker en meer drinken dus zonder suiker (3 koppen thee per dag)
    • 200 gram groente en
    • 200 gram fruit
    • Tenminste 90 gram volkorenproducten
    • Minimaal 2 porties zuivel per dag
    • 15 gram ongezouten per dag. Wekelijks peulvruchten
    • Meer volkoren en minder geraffineerde graanproducten

Beperk rood vlees consumptie, en in ieder geval beperk bewerkt vlees
Zowel bij de Schijf van Vijf als bij de Gezondheidsraad willen ze niet direct verklappen waarom dit geadviseerd wordt. Ik heb even nagespeurd, het is niet veel werk. Bij diverse tags is een hyperlink die een PDF-download-link erbij geeft. Van de 30 tags zijn hier een paar met gezondheidsredenen:

Visvetten zoals de Omega 3 vetzuren worden genoemd in de vorm EPA en DHA hebben een goede invloed op hart- en vaat ziekten, cholesterol, bloeddruk. Peulvruchten hebben ook een goede invloed op de cholesterolspiegel (LDL).
Volkoren graanproducten zijn weer goed in verband met de hart-, suikerspiegel- en darm-functies.

Maar wat bijvoorbeeld niet is vermeld, is dat geraffineerde graanproducten in de fabriek ontdaan zijn van de eventuele vitamines en mineralen die normalerwijze in graan zitten. Voor de spijsvertering moet zo’n lekkere pasta, of chips, of rijstenwafel wel weer gekoppeld zitten aan die vitamines en mineralen. Dus wordt er uit je eigen lichaam een voorraadje gehaald en verteer je de koolhydraten. En koolhydraten, die lekkere pasta’s, koekjes, graanproducten etc. zijn de vruchten van de plantsoort “graan”. Het is een suiker-ding die langzaam verteert. Het is dus niet meer dan suiker. Als het gaat om eten, een voldaan gevoel krijgen met voedingsstoffen die van belang zijn voor lichamelijke en geestelijke (hersen) functies, dan is het slimmer om vlees, ei, vis, fruit, noten, zuivel en groente etc. te eten. Voor “de lekker” een beetje geraffineerde graanproducten doe je er dan bij.
Een voorbeeld van die hersenfunctie is GABA. Een neurotransmitter die je helpt, je hersenfunctie helpt, wanneer je open moet staan voor geruststelling. Als je voor iets bang of bezorgd bent, bent geweest dan wil je weer of moet je lichaam weer gekalmeerd worden. GABA speelt hierbij een rol. Voor deze stof is mangaan (een mineraal) nodig, en vitamine B6 en B12, maar ook taurine. Dit vind je niet in chips, maar in bananen, aardbeien en volkoren producten, en in eiwitrijke producten en vlees, vis en zuivel.
Toch heb je weer suikers nodig om de aangemaakte serotonine, het transport ervan naar je hersenen te faciliteren. Niet onbelangrijk bij het geluksgevoel van je dag.

Of je nu aan Gewichtsbeheersing doet of zoals het zo mooi heet aan “Gewichtsmanagement” wilt doen, dan moet je volgens mij een goed humeur houden en veerkracht hebben om tegenvallers en stress op te vangen. Weten dat je iets moet om geen klachten te krijgen is O.K., maar dat voeding ook van belang is bij je goed voelen wordt helaas te weinig vermeld.

Laat uw Voeding uw Medicijn en uw Medicijn uw Voeding zijn.

Hippocrates (2300 jaar geleden)

Natuurlijk gaat dit blog niet over ziektes en medicijnen. Mijn insteek is Leefstijl en kennis over eten, waarom wel en waarom sommige dingen beter niet of in mindere mate gegeten kunnen worden. Dan ben je aan de voorkant bezig met ziekte, met gezondheid. Dat wil zeggen met het jezelf prettig voelen en dat is goed voor je gezondheid.

Gelukkig heeft het Voedingscentrum tegenwoordig een paar informatieve en aantrekkelijk te lezen pagina’s op haar website. Je kunt er ook je leeftijd en geslacht invullen op een App en er rollen dan leuke eet-, doseer- en kook tips uit (met mooie plaatjes die je doen watertanden).