Geluk in 24 maanden door extra groente en fruit

Wetenschap vindt Geluk in groente en fruit en minimaal een beter Humeur

Waarom lijkt geluk ver weg, maar is het toch dichterbij dan je denkt?

Het ene wetenschappelijke onderzoek rondom geluk is nog niet bezonken, of het andere dient zich aan. Binnen 24 maanden kun je je humeur opkrikken door het extra eten van groente en fruit.

Het eten van groente en fruit vergroot je geluksgevoel. En nu is het bewezen ook! Het is de moeite waard om je dagelijkse boodschappen en eetpatroon er eens een poosje voor te veranderen. De verandering in gevoel treedt op binnen 24 maanden en is te vergelijken met het vinden van werk, na een periode van werkloosheid. Ga er maar aan staan!!
Je humeur schijnt er vooral van te verbeteren. Nu is het woord humeurmanagement, uitgevonden door René Gudde, wel één dat bij mijn leefstijlcoaching past. Dus ik kan het van harte aanbevelen om je geluk en humeurverbetering aan te pakken met iets dat je toch dagelijks doet. Eten.

Onderzoek wijst het uit

Het eten van meer groente en fruit zorgt voor een geluksgevoel. Mensen die eerst niet of nauwelijks groente en fruit aten en vervolgens acht porties per dag, blijken gelukkiger. Wel 12.000 willekeurige gekozen deelnemers waren bij een 2 jaar durend onderzoek betrokken. Uit onderzoek van 2016 zou blijken dat het vergelijkbaar is met het vinden van werk na een periode van werkloosheid. Deze verandering treedt op binnen 24 maanden. Ook als je al fruit en groente eet, lijkt iedere extra portie het geluksgevoel te vergroten. Volgens de onderzoekers verbetert het eten van groente en fruit vooral ons humeur, maar is dat reeds voldoende reden om het te promoten.

Het eten van groente en fruit verzekert in ieder geval inname van fruitsuikers en suiker doet een pret-neurotransmitter aanmaken. Ook zelfzorg doet een pret-neurostransmitter aanmaken.
Wat is nog meer bekend over wat eten en nutriënten met je hersenen doen?
Geluk, voeding en geluksneurotransmitters zijn niet de insteek van wetenschappelijk onderzoek geweest. De vragen over het welbevinden in de periode van 2 jaar stonden centraal. Dit afgezet tegen de informatie van de eet-logboeken van de deelnemers leidde tot de conclusie.
Maar van voeding weten we best wel wat. Zo is in de Journal of the Neurological Sciences in 2007 gepubliceerd dat in fruit een zuur (Chlorogeenzuur, een van de meest voorkomende polyfenolen) zit die een angstremmende werking heeft. Ook is bekend wat er nodig is voor GABA, een acuut stressreducerend neurotransmitter. GABA is de meest voorkomende remmende neurotransmitter in het centrale zenuwstelsel. Stoffen uit broccoli, groene groenten (spinazie), zaden, verse noten, aardappelen, bananen, uien, eieren hebben te maken met de productie van GABA. Zo zijn er wel meer vitamines en mineralen te noemen, het spectrum van vitamine B en magnesium bijvoorbeeld, die we nodig hebben om te dealen met stress.

An apple a day, keeps the shrink away

De bijbelse appel, of verboden vrucht, verwijst naar kennis over goed en kwaad. Toch niet verkeerd dus?
Met kennis op weg naar constructief omgaan met jezelf. Als gezond omgaan met jezelf, dus toch “je lichaam is je tempel”, leidt tot een goed humeur en geluk, dan zou je het gewoon moeten doen toch? Zowel van kennis gebruik maken voor je eigen geluk, als voor het geluk van de ander. Het Boeddhisme geeft duidelijk aan dat we als mens streven naar geluk. Ook andere Filosofische Stromingen wijzen naar geluk. Nu de marketeers nog.

Geplaatst in Artikelen, Blog Updates en getagd met , , , , , .