Geluks-dieet-dag Next item Zingeving en (Z)invulling

Geluks-dieet-dag

Voor vandaag staat er geluk op het menu

Wat is er toch aan de hand met het land? Een Nationaal Preventie-Accoord, een Leefstijl Hype? Gemopper over de demonisering van tabak, alcohol, gemopper over verhoging van de premies ziektekostenverzekering.
Wat is mijn bijdrage dan voor geluk nu?

Geluk in de taal van wiskunde

Een beetje achtergrond informatie over eten en geluk. Voor zover dat met eten te maken kan hebben dan.
Ik moet het met de Y-as en X-as duidelijk maken, het brein en breinstofjes. De Y-as is gemakshalve het centraal zenuwstelsel en kan met het parasympatische deel de plus-pool worden genoemd. Het ortosympatische, ook sympatschische deel, de min-pool.
Om aan de plus-pool van de Y-as te blijven heb je voldoende nodig van diverse stofjes, die je met rust en prettige activiteiten verkrijgt.

Tijdelijk geluk

Helaas zijn sommige pretstofjes ook te verkrijgen met suiker eten. En met alcohol verpruts je weer de “toegangsweg” van brein-pretstofjes en dus gaat bijhorend “aanmaak-fabriekje” in je lijf in de “rustig aan stand”. Rust roest en met grote gevolgen. De min-pool van de Y-as is in zicht; ongelukkig voelen.

Mensen die moeten afkicken van suiker, drugs en alcohol hebben niet alleen te maken met een afscheid van oude rituelen en met afscheid van oude drinkebroeders. Ook moet het lijf als een diesel op gang komen om al die fabriekjes die pretstofjes maken weer aan de gang te krijgen. Met als gevolg eerst een behoorlijke depressieve periode voor je weer eens het eigen “Kick-Yeah” gevoel krijgt. Want je lijf kan zelf, zonder drank en drugs een behoorlijke mate van High-gevoel aanmaken.

Eigen duurzaam geluk (wat zelden euforisch is)

Je hebt dus nieuwe gewoonten, nieuwe rituelen nodig die je lekker vindt, leuk vindt om te doen en waarbij je voldoende rust inbouwt om te herstellen van de leuke en minder leuke dingen op een dag.

Als je geen hekel hebt hebt aan koken is hier een maaltijd idee

Voor GABA (nodig bij een rustige staat van zijn) neme men de volgende nutriënten oftewel vitaminen en mineralen:
– Vitamine B6,
– Vitamine B12,
– Mangaan en
– Taurine

Daarvoor eten we als voorgerecht een bruschetta van bruin brood met tomaat en basilicum en verkruimelde noten (mangaan).
Het hoofdgerecht bestaat uit kabeljauw met garnalen saus (taurine) met gebakken aardappelen voor vitamine b6, b12, en bladgroente zoals sla voor mangaan.
Het nagerecht is bananenijs met verse framboos, aardbei en kokosrasp (b6 en mangaan) met chocolade saus (die weer een voortreffelijke rol speelt bij endorfine).

Het geheel is voorwaardelijk voor het aanmaken van bijvoorbeeld GABA.
Voor OK-voelen sowieso, nodig voor normaal en prettig functioneren zijn GABA, maar ook serotonine, endorfine en dopamine nodig. Bij slapen heb je weer serotonine nodig, omdat het melatonine-productie beïnvloedt. Melatonine is het slaaphormoon dat al het leven op aarde helpt bij de slaap-stonde. Voor al deze stoffen, te zien als een resultaat, is voeding, rust en actie, als input nodig. Goed letten op wat je eet, maar ook bewegen, een wandeling buiten, een spelletje doen met vrienden en dansen zorgen voor deze bijdrage aan geluk.