Blij met de lessen van de Blue Zones Previous item Writer's block en dan? Next item Zen Leefstijl: Wetenschap...

Blij met de lessen van de Blue Zones

Heb je al gehoord van de kreet Blue Zones

Maatschappijen in de wereld die gemeenschappelijke kenmerken en resultaten hebben én super in vel zitten.

Het is ontzettend boeiend, maar ook van groot belang om te leren van mensen om ons heen die gezondheid en een goede kwaliteit van leven weten te combineren door middel van hun leefstijl.

Waarom leven als een Blue Zoner?

Het is van belang voor je eigen geluk, in de eerste plaats. En dan kun je iets voor een ander betekenen (dit is ook de hoofdregel bij EHBO: eerst zorgen voor je eigen veiligheid cq gezondheid), maar ook doe je geen beroep op je veerkracht, of op je financiële middelen voor je ziekte-herstel, of andere middelen die misschien meer uit de gemeenschap moeten komen.

De 9 gemeenschappelijke kenmerken bij de Blue Zones zijn:
  1. Natuurlijke beweging nastreven zoals wandelen, fietsen, tuinieren; van alles in je omgeving.
  2. Een doel waarvoor je iedere dag je bed uit wilt komen dus van je hobby je werk maken is een aanrader. Maar ook een lijstje hebben met “verheug-dingetjes”. Als je je verheugt op het koken van iets, het lezen, of maken iets of ergens zijn, dan kun je iedere dag je verheug-ding voornemen en uitvoeren. Een doel dus.
  3. Dagelijks je pauzeknop indrukken houdt in dat je niet van vermoeidheid rust, maar pauzeert om bewust dit moment te nemen. Het kan in de vorm van een meditatie, een dutje, maar routine in laten sluipen en zo ook stress, wordt voor een goed deel vermeden.
  4. 80%-regel 
    “Hara Hachi Bu”, de Okinawaanse 2500-jaar oude confucianistische mantra die altijd voor de maaltijd wordt opgezegd herinnert hen eraan om te stoppen met eten als hun maag voor 80 procent vol is. De 20% tussen het niet hongerig meer zijn en een vol gevoel kan het verschil zijn tussen het verliezen van gewicht of juist dikker worden. Mensen in de blauwe zones eten hun kleinste maaltijd in de late namiddag of in de vroege avond en eten de rest van de avond niet meer.
  5. Meer peulvruchten eten en minder vlees. En allerlei soorten bonen, zoals tuinbonen, zwarte bonen, sojabonen en linzen kunnen dat zijn. Vlees is vaak een luxe artikel en wordt gemiddeld 1 keer per week gegeten in kleine porties en dan ook meer het witte (varkens of kippen) vlees.
  6. Per dag 1-2 glazen wijn drinken, dus met mate blijkt een gemeenschappelijk kenmerk te zijn (behalve de Adventisten). Dit bij voorkeur tijdens het eten en/of tijdens een gezellig samenzijn met vrienden of familie. Maar 6 dagen niets en denken dat je 14 kunt opsparen werkt niet!
  7. Spiritualiteit of geloof speelt ook mee. Slechts vijf van de 263 honderdjarigen die zijn geïnterviewd behoorden niet tot een geloofsgemeenschap. Het maakte niet uit welk geloof werd beleden.
  8. Geliefden, omdat bijna alle betrokkenen uit het onderzoek hun familie en geliefden op de eerste plaats stelden. Ouders en grootouders worden in huis genomen of wonen in de buurt van de woning. Ze zijn trouw aan een levenspartner en zetten zich in voor de relatie. En ze investeren tijd en liefde in hun kinderen (Zodat ze een grotere kans hebben om zelf zorg te ontvangen als ze dat later nodig hebben).
  9. De juiste omgeving wordt gekozen en ontwikkelt een gezonde nurture. De langstlevende mensen kozen, of zijn geboren in sociale kringen die gezond gedrag vertonen. Okinawanen creëren “moais”groepen van vijf vrienden die zich voor het leven aan elkaar verbinden en elkaar levenslang ondersteunen. Uit onderzoek blijkt dat roken, overgewicht, geluk en zelfs eenzaamheid besmettelijk zijn. Het blijkt dat de mensen uit de blauwe zones leven in sociaal gunstige netwerken die gezond gedrag bevorderen.

Ook gaan mensen niet met pensioen, maar blijven naar vermogen actief tot het einde van hun leven.

Waar is dit moois te vinden?

In:
Acciaroli en Sardinië in Italië. Het eiland Ikaria in Griekenland, maar ook een gemeenschap van mormonen te Loma Linda in Californië, Verenigde Staten, op het Nicoyaschiereiland van Costa Rica en op de eilanden van Okinawa in Japan en op Öland, Zuid-Småland en Noord-Oost-Skåne, alledrie in Zweden.