Wandelprofijt

Wandelen heeft altijd en zeker nu voordelen

In een periode waarbij vele mogelijkheden wegvallen, zoek je uit wat nog kan.
Voor mij en velen van ons is een dag met het ritme van opstaan, fietsen, rijden of met het openbaar vervoer naar het werk, naar school, naar familie geen vanzelfsprekenheid meer.

In Nederland is gebeurd wat in andere landen al werkelijkheid was. Een Lockdown met het advies zo veel mogelijk thuis te blijven. Best stressvol en een verschraling in activiteiten

Onderzoek van omgeving en aspect wandelen

In 2004 kwam er een rapport uit van de Commissie of Raad voor Ruimtelijke, Milieu- en Natuuronderzoek uit. Dit was gericht aan diverse Ministers en Staatssecretarissen: De Minister en Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en aan de Minister en Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer:
Natuur en Gezondheid – Hoofdaanbieder Gezondheidsraad
Dat ging niet persé over wandelen en de voordelen van wandelen en dementie is ook de kop waaronder dit rapport verscheen. De opbrengsten van de bij elkaar gebrachte onderzoeken en adviezen zijn van belang bij het onderwerp wandelen en wat er profijtelijk aan is voor iedereen.

Het gaat om de omgeving waarin je woont en de kansen die het biedt voor herstel uit stress, bewegen, ontstaan van contacten, bij elkaar komen via ……. wandelen. Ook ging het om de onderzoeken die uitwezen dat een groene omgeving het uitnodigen en volhouden van wandelen bevorderd. Dit zijn belangrijke uitkomsten omdat het houvast geeft in hetgeen je kan beïnvloeden bij je keuzes.

Wat blijkt zo profijtelijk?

Aangepast citaat uit het onderzoek:
Bewegen heeft een positief effect op tal van gezondheidsdeterminanten, zoals:

  • lichaamsgewicht,
  • vetpercentage,
  • bloeddruk,
  • de verhouding van HDL- en LDL-cholesterol,
  • het triglyceriden-gehalte,
  • de glucosetolerantie,
  • de insulinegevoeligheid en
  • de botdichtheid.

Het bewegen verlaagt bovendien het risico op het ontstaan van tal van chronische ziekten, zoals: hart- en vaatziekten, diabetes mellitus type II, osteoporose, beroerte, depressie en sommige vormen van kanker. Ook obesitas kan positief beïnvloed worden middels bewegen.

Bewegen werkt echter niet alleen preventief. Het beloop van veel chronische ziekten is gunstiger wanneer patiënten meer bewegen. Dit is bijvoorbeeld gebleken bij coronaire hartziekten en diabetes mellitus type II, COPD, osteoporose, beroerte, depressie, reumatoïde artritis, epilepsie en cystic fibrosis.

Een smartphone en stappentellers

Diverse apps geven vele mensen en ook mij een steuntje in de rug. Dit komt door de beloningsfactor. Yes!!! Ik heb mijn 7000 stappen gehaald, dopamine en prestofje voor je brein!! Het werkt een beetje als een game, je wilt toch verder met dat doel en die beloning. Dopamine kan je ook helpen via muziek, die een cadans bij wandelen kan ondersteunen.
Tegelijkertijd kun je een overzicht, scores bijhouden over een langere termijn. Of de draad oppakken en bij jezelf weten wat je kon, dus nu ook weer kan waarmaken.
Voor zij die het kunnen, en dus ook voor mij, is het een zegen om dit voorjaar te kunnen wandelen (maar ik heb dan ook niet zo veel last van hooikoorts…).

 

Geplaatst in Artikelen, Blog Updates en getagd met , , , , , .